ÉVENTE 3000
ÜZEMÓRÁT IS
DOLGOZNAK
A VITERRA GYÁR
HOMLOKRAKODÓI

Beniczki Szabolccsal, a Viterra Növényolajgyártó Kft beszerzési vezetőjével beszélgettünk a gyár működéséről, az ehhez szükséges rakodógépekről és arról, miért választották ehhez partnerként az Axiált.

A VITERRA NÖVÉNYOLAJGYÁRTÓ KFT-RŐL

A Viterra cégcsoport 1996-ban érkezett Magyarországra, növényiolaj-gyártással, olajos magvak és gabonák kereskedelmével, takarmányok előállításával, valamint ezek logisztikai megoldásaival és kereskedelmével is foglalkozik. A vállalat növényiolaj-divíziója – Közép-Európa egyik legnagyobb növényolajgyára – 2020-ban elnyerte az Év gyára fődíjat a 3–15 milliárd forint közötti éves nettó árbevételű vállalatok között.

A Viterra Növényolajgyártó Kft. foktői gyártóüzeme 2012 márciusában indult, olajosmag-feldolgozással, növényolajgyártással, ezen belül elsődlegesen napraforgó- és repceolajjal, emellett a technológia alkalmas szója- és kukoricacsíra-olaj sajtolására is. A sajtolóüzemben nyersolajat állítanak elő, mely akár étolaj, kozmetikai vagy biodízel alapanyag gyártására is alkalmas. Aktuális beruházásuk egy növényiolaj-finomító – a tervek szerint a harmadik negyedévre készül el –, melyben már étolajminőséget is képes lesz előállítani a gyár. Ezzel a beruházással a Viterrának ugyanakkor nem lesz étolajbrandje, ömlesztett áruként fogják értékesíteni a termékeket.

Beniczki Szabolcs 10 éve igazgatja a gyár beszerzési folyamatait. Ahogy fogalmazott, munkaköre meglehetősen széles spektrumot fed le, „a 10 forintos papírlaptól a több 100 milliós villamosenergia, a rakodógépek, anyagok, a szolgáltatások, mint takarítás és minden egyéb beszerzése – egy egész gyár működését kell biztosítani, amit természetesen a társosztályokkal együtt dolgozva oldunk meg”.

HOGY LESZ A NAPRAFORGÓBÓL OLAJ?

A gyártási folyamat napi szinten 2600 tonna napraforgómag feldolgozására képes. Amikor beérkezik egy napraforgómag-szállítmány, megfelelő minősítés és ellenőrzés után útja a silókba vezet, onnan áttárolják a hajoló épületbe, ahol a magokat tisztítják, lehéjazzák, kondicionálják, majd irány a sajtoló.

EZ EGY SZÉP NAGY HÚSDARÁLÓ, AMIVEL KIPRÉSELIK A MAGOKBÓL AZ OLAJAT

– teszi hozzá Beniczki Szabolcs.

A sajtolást követően az olaj tartályokba kerül, a préselvény – azaz a napraforgóhús – pedig átkerül az extrakcióba, ahol oldószerrel a maradék növényi olajat kinyerik belőle.  A gyártási folyamat végén három termék jön létre: a finomítatlan nyers napraforgóolaj, a dara – ezt takarmányozási célra
használják –, illetve a sajtolóépületben leválasztott napraforgóhéj, amit vagy eltüzelnek saját kazánban a gőz előállításához, vagy pelletet készítenek belőle és tovább értékesítik.

A napraforgómagokat hazai forrásból, illetve a környező országokból szerzik be. Céljuk, hogy a magokat a legköltséghatékonyabban és maradék nélkül dolgozzák fel.  A gyárban folyamatosan termelnek három tervezett karbantartási leállást kivéve, heti 7 napon, 24 órában, hétvégén, húsvétkor és karácsonykor is, a technológiai folyamat és a limitált tárolási kapacitás miatt a terményeknek folyamatosan kell beérkezniük és fogyniuk is a silókból, tartályokból. Kamionokkal, közúti fuvarozással történik a szállítás, az elmúlt hetekben pedig egy vasúti magfogadó épületet adtak át, így már vasúton is tudják az olajos magvakat fogadni.

HYUNDAI
HL 940

MOTOR
QSB6.7

TELJESÍTMÉNY
118 KW

MAXIMÁLIS SEBESSÉG
40 KM/H

KANÁLKAPACITÁS
2,3 M3

HOSSZ
7,43 M

MAGASSÁG
466 NM

ÉVENTE VÁSÁROLNAK MUNKAGÉPEKET

A gépek beszerzését és ennek felügyeletét 2016 környékén vette át egy kollégájától Beniczki Szabolcs egy már meglévő gépparkkal. A büdzsében minden évben betervezik a rakodógép-vásárlást, mert a gyár működésében fontos szerep hárul a törzscsuklós vagy teleszkópos homlokrakodó gépekre. Ezekkel mozgatják ugyanis a terményeket, a pelletet és a takarmányt.

„Három műszakban folyamatosan mennek a gépek, ami hatalmas, évenként 2500-3000 üzemórát is jelenthet, mert folyamatos rendelkezésre állás szükséges. Nem tudjuk megengedni magunknak, hogy egy plusz gépünk mindig legyen, álljon, így a meglévő gépeink kapacitását majdnem százszázalékosan kihasználjuk. Hogyha kiesik egy gépünk, az problémát tud okozni.”

Jelenleg négy Hyundai gép dolgozik a gyárban, melyből egy relatíve öreg – több mint 10 éves –, és rendelkeznek 3 db új törzscsuklós Hyundaijal: két 930-as és egy 940-es típusúval. Ezenfelül egy Manitou teleszkópos homlokrakodójuk is van, amit két évvel ezelőtt vásároltak, és idén tervezik még a magyarországi cégcsoportba 2-3 darab beszerzését. Éves szinten 1-2 gépet terveznek beszerezni, jelenleg nagyságrendileg 8-9 rakodógépük van különböző márkákból és típusokból.

A cégcsoporthoz tartozik a Viterra Logisztikai Kft., mely raktárakat és síktárolókat üzemeltet egész Magyarország területén. Nemrégiben központosítást indítottak el annak érdekében, hogy mindegyik telephelyen egy disztribútor által szállított gépparkot tartsanak fenn. Karbantartási, beszerzési, kapcsolattartási szempontból szerettek volna egyfajta partnerséget egy megfelelően kiválasztott céggel. Az elmúlt 3-4 évben szorosan együtt dolgoztak az Axiállal, mely több szempontból kiállta a próbát, megfelelő árban tudnak biztosítani a gépekhez alkatrészeket és szervizszolgáltatást, ami elengedhetetlen egy ilyen kaliberű gépparknál.

„A gyors szervizelés kulcsfontosságú: nem mindegy, hogy egy napot, vagy akár egy hetet állnak a gépeink, és ezek nagy értékű gépek is lehetnek, amiket nem szívesen bízunk akárkire. A napi karbantartásokat természetesen kollégáink végzik” – teszi hozzá a beszerzési vezető.

„Az Axiál egy ismert partner Magyarországon, és örököltem is egy tőlük vásárolt gépet. A beszerzési tendereken ők is részt vettek minden évben, egyre jobb gépparkot tudtak ajánlani, így már többször vásároltunk tőlük megfelelő gépeket. Kikalkuláltuk több évre a bekerülési költséget, és ha az alapár magasabb is lehet, mint más cégeknél, a cserébe kapott tapasztalat, rugalmasság, jutányos óradíjak mindezt bőven kompenzálják. Úgy gondolom, hogy az Axiál megfelelő partner számunkra, és a számok is ugyanezt mutatják.”

Standardizált géppark mellett döntött a Viterra

A régió meghatározó növényiolaj gyárában jártunk Foktőn, ahol a  munkagépek nélkülözhetetlen szerepet töltenek be a folyamatos termelésben.

Exit full screenEnter Full screen
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 

SZÉP NAGY GÉP A HYUNDAI 940-ES, ÉS AZ UTOLSÓ LEHELETÉIG KIHASZNÁLJÁK

A Hyundai 940-es egy hatalmas, 7 méter hosszú és 3 méter magas gép, mely 3-4 köbméteres rakodókanállal van felszerelve a Viterra gyárban.

Ekkora mennyiségű – napi több száz tonna – anyag mozgatásához elengedhetetlen, hogy rugalmas, mobilis és erős legyen egy gép, illetve megfelelő kapacitással rendelkezzen – tudtuk meg Beniczki Szabolcstól. Hozzátette: „Az áttárolásoknál egyes síktárolókból a másikba vagy a teherautók gyors megpakolásához szükséges ez az óriási kapacitás és az, hogy bírja a folyamatos terhelést.”

A Hyundai HL 940 derékcsuklós homlokrakodók a gépkezelők igényei szerint lettek tervezve: kényelmes, robusztus és a végletekig kihasználható konstrukciók, melyek bármilyen terepet és a legnehezebb munkakörülményeket is könnyedén legyőzik. Az új súlymérő rendszer pontosabb munkavégzést eredményez, a megnagyobbított oldalsó szellőzők pedig a motor hatékonyságát javítják. A kényelmi funkciók között található például érintőképes kezelőfelület és a Miracast rendszer, mely a kezelőt összeköti a világhálóval, lehetővé teszi a pontos navigálást, streaminget vagy a zenehallgatást.

HL 940 rakodógép arányait tekintve is impozáns: 7,43 m hosszú, 2,6 m széles, 3,3 m magas, súlya pedig meghaladja a 13 tonnát. Emellett a fordulási sugara mindössze 10,7 méter, így ideális raktári tevékenységre is. Maximális sebessége 40 km/h, melyet egy 118 kW-os, 6 hengeres, 6,7 literes QSB6.7 biztosít. Az alapmodell 2,6 m széles, 2,3 köbméteres kanállal szerelve érkezik, melynek kapacitása minimum 2 köbméter.

Bővebben az Axiál Kft. –ről

>

Kérdezz közvetlenül a forgalmazótól!

Ha a cikk felkeltette az érdeklődésedet, lépj közvetlenül kapcsolatba a forgalmazóval, szívesen válaszolnak szakmai vagy értékesítéssel kapcsolatos kérdésekre.

A *-gal jelzett mezők kitöltése kötelező.
Ezt a webhelyet a reCAPTCHA védi, és a Google Adatvédelmi irányelve valamint az Általános Szerződési Feltételei érvényesek.
Axiál Kft. adatvédelmi nyilatkozata