FÓKUSZBAN
A HOMLOKRAKODÓK

Legújabb lapszámunkban a homlokrakodók lesznek a középpontban. A kategória legfontosabb tudnivalóiról Szederkényi Pállal, az Ascendum Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.

Szakértőnk szerint 10 tonna feletti tömegtől beszélhetünk a homlokrakodók kategóriájáról. Az ekkora gépeket általában 2-2,5 köbméteres kanállal szerelik fel, de ettől felfelé is elég sokszínű a kínálat. Elmondása alapján a Volvo 55-60 tonnáig gyárt ilyen gépeket, jellemzően 7,5 köbméteres kanál kapacitásig, de például a Caterpillar-nek van még ettől is nagyobb gépe. A közepes méretű homlokrakodók 10 és 20 tonna közöttre tehetők, ettől felfele pedig nagykategóriáról beszélhetünk. Szederkényi Pál hozzátette, hogy a tapasztalatok alapján a világon a 18-20 tonnás, 3-3,5 köbméteres kanáltérfogattal rendelkező homlokrakodók a legnépszerűbbek.

MILYEN MUNKÁKRA HASZNÁLHATÓK?

Körülbelül 20 tonnáig építkezéseknél, útépítéseknél, földmunkáknál és depózásnál lehet homlokrakodókkal találkozni, amikor teherautóra rakják velük az árut.

A másik felhasználási terület, ami fontos a kategória szempontjából az a bányászat. Ott is főleg a kész- és tört termékek teherkocsikra rakodására használják, illetve a bányafal alatt is dolgoznak velük – ismerteti szakértőnk. Szerinte ezeken a helyeken minimum 28-30 tonnás gépeket érdemes bevetni, de természetesen feladattól függően a számok még feljebb is kúszhatnak.

Fontos szempontnak nevezte azt is, hogy a rakodógép mérete és a szállítókapacitás összefügg, tehát egy beszerzés esetén úgy érdemes tervezni, hogy 5 kanállal meg tudjanak rakni egy szállítójárművet a homlokrakodók. A bányákban a kirakodáshoz 3,5-4,5 köbméteres kanálkapacitású gépeket ajánlott, mert ilyenkor általában nyergesvontatókat raknak meg. A bányafal alatti munkákhoz pedig nagyobbakat, mert olyankor dömperekre kell rakodni. A kanál méretén kívül fontos azt is szem előtt tartani, hogy az adott homlokrakodó milyen szakítóerővel rendelkezik – vélekedett.

A MEZŐGAZDASÁGTÓL A BÁNYÁKIG SOK TERÜLETEN BEVETHETŐK

SPECIÁLIS TERÜLETEKEN IS BEVETHETŐK

A homlokrakodók többrétű felhasználhatóságát az is bizonyítja, hogy a fentebb említett területeken túl még sok iparágban alapeszköznek számítanak. Szederkényi Pál a példák közül kiemelte a faipart, amiben általában faforgács rakodását végzik ezekkel a gépekkel, de jellemző az alumíniumiparban a darált alumínium, vagy a vasöntödékben a salak mozgatása. Ezeken túl a mezőgazdaságban is gyakori a használatuk.

A LEGNÉPSZERŰBB SZERELÉKEK

Szakértőnk elmondásából egyértelműen kitűnik, hogy a különböző kapacitású kanalak a homlokrakodók legnépszerűbb szerelékei. Ezen felül keresettek még a raklapvillák is, mert megkönnyítik a raklapos áruk rakodását, a teherautókról történő lepakolást, vagy akár az építkezéseken belüli anyagmozgatást. Fatelepeken gyakran csatlakoztatnak ilyen típusú gépekhez rönkfogót, de akár daruhorgot is rájuk lehet tenni. A kisebb, 20-22 tonna körüli gépekre gyorscsatlakozót is fel lehet szerelni, így a szerelékek cseréje gyorsan elvégezhető – fűzte hozzá.

HAZAI TRENDEK ÉS A PANDÉMIA

Magyarországon is a 18-20 tonnás gumikerekes homlokrakodók a legnépszerűbbek, de az ettől valamivel nagyobb gépek is keresettek a hazai bányaiparban. Szederkényi Pál elmondta, hogy az ő ügyfélkörük jelentős részét is a bányászat adja, és a 4,5 köbméteres kanállal szerelt Volvo L150-es típus a legkeresettebb.

Elmondható, hogy a járvány továbbra is jelentős nehézségeket okoz a szektornak. A legkeresettebb típusok esetében több mint egy év a szállítási idő, ha valaki most rendelne új homlokrakodót. Gyakran előfordul az is, hogy a gyártók nem tudnak minden megrendelt gépet leszállítani, csak bizonyos részüket és azok szinte azonnal el is kelnek. A globális chip- és alapanyaghiány miatt változó, hogy mely alkatrészekből van hiány az adott pillanatban. A hosszú szállítási idők ellenére a hazai ügyfelek továbbra is vásárlásban és nem bérlésben gondolkodnak – fűzte hozzá.

VÁRHATÓK MÉG FEJLESZTÉSEK AZ ÖNVEZETÉS TERÜLETÉN

FEJLESZTÉSI IRÁNYOK

A homlokrakodók kapcsán jelenleg a fedélzeti- és vezetéstámogató rendszerek fejlesztése van a középpontban. Már találkozni olyan megoldással is, hogy előre egy mérleget építenek a gépbe, így a kezelő láthatja, hogy milyen súlyú áruval dolgozik.

A Volvónak pár évvel ezelőtt volt olyan dömpere és homlokrakodója, ami kezelő nélkül üzemelt, de az egy kísérleti projekt volt, így ezen a területen a jövőben még várható majd fejlődés – fejtette ki az ügyvezető.